חפש
תאם פגישה
03-648-0662 03-648-0662

טל מלמד

קטגוריות נוספות: מנהלת

 

שלום לכל הקוראים את המילים האלה. יש מי שקורא, זאת הוודאות היחידה שלי. מי קורא ומה נקרא במה שאני כותבת, אין לדעת. מה ניתן לדעת על מה שנכתב? מה ניתן לדעת על מה שנקרא? האם ניתן לדעת דבר מה על אודות הכתיבה אם לא יודעים דבר על אודות הקריאה?

זו כמובן הזדמנות עבורי לכתוב תודה לכל מי שלוקח חלק, מקדיש מתשוקתו וחכמתו בדיוק פה, אצלנו ואיתנו.   

חשוב לי לכתוב כמה מילים על המקום שלנו, "מכון גרין", וכמה מילים על האתר שמייצג אותנו, עבור מי שמקדיש כמה דקות  לקריאה זאת.

מכון גרין:

השאלה העומדת בבסיס הקיומי של המכון היא: מה זאת אומרת שאנשים שלמדו ועוסקים בטיפול, עובדים יחד? הלוא עבודתנו נשענת על אתיקה מחמירה של סודיות ופרטיות. המפגש הטיפולי הוא ייחודי ופרטי, אז מה בכל זאת עושים אנשי המקצוע במכון גרין כאשר הם מתכנסים לעבודה תחת קורת גג אחת? הפרקטיקה המקצועית שלנו גוזרת עלינו עבודה בבדידות. ללא חשיפה, ללא שיתוף וללא הפצה של העבודה שלנו ושל תוצריה. פרקטיקה שהולכת בניגוד גמור למה שהוא צו האופנה של התרבות בת זמננו. גם כל מטפל, ולא רק כל טיפול, הינו בפני עצמו, ייחודי, מסלולו מתפתל ומתקדם על פי דרכו, השאלה היא האם יש דבר מה שעשוי לקשור כל אחד מאיתנו לכדי שניהיה צוות/קבוצה/קהילה? אדם זקוק להכרה ולקהילה לפעול בתוכה, אז מה אנחנו עושים?

קריאה – אפשר לומר שאנחנו צוות קורא. אנחנו מעריכים את מלאכת הקריאה, מתייחסים אליה בכובד ראש ומקדישים לה חלק ניכר מעבודתנו ומדרישות הכשרתנו ביום העבודה, הלימוד וההכשרה שאנו מקיימים אחת לשבוע בימי א', וכבר הפך לשם דבר. חצי יום בשבוע, צוות מכון גרין מקדיש לנוכחות והשתתפות פעילה בסמינרים תיאורטיים וקבוצות קריאה, כתיבה והדרכה. אנחנו מאמינים שמלאכת ההכשרה של מי ששייך לצוות המכון, לא מסתיימת לעולם והיא כרוכה בקריאה, כתיבה ולימוד בלתי פוסקים ואינסופיים.    

ההתנדבות - כל אחד מאנשי צוות מכון גרין לוקח חלק פעיל בעבודה טיפולית התנדבותית. 

פינת תרבות -  אחת לשבוע באופן קבוע, 15 דקות מזמן העבודה שלנו מוקדשות למה שאנחנו מכנים  "פינת תרבות". כל אחד בתורו בוחר תופעה מעולם תוכן כלשהו (ספרות, שירה, נגינה, קולנוע, פילוסופיה, היסטוריה, אמנות, מדיה, ...) ומציג אותו באופן מעמיק מתוך התבוננות אישית, בפני הצוות. את חלקם של תוצרי "פינת התרבות" שלנו תוכלו למצוא בכפתור "פינות תרבות", אשר מתעדכן אחת לשבוע.

סמינרים פתוחים לאורחים – חלק מתכנית הלימוד של צוות המכון פתוחה לאנשי המקצוע. אנחנו מוצאים שלפעולת האירוח תרומה משמעותית הן לאנשי הצוות, הן לעבודה הטיפולית שנעשית במכון והן לאורחים. אין ספק שמלאכת האירוח תורמת לאורחים ולמארחים ומעשירה את השיח המקצועי ואת הקשרים הבין אישיים.

אירועי תרבות - אנחנו יוזמים ומקיימים אירועים שונים הפתוחים לקהל הרחב. אנחנו מאמינים שעלינו לקחת חלק פעיל בתוך הקהילה בה אנחנו חיים. לקראת כל אירוע נבחר במכון צוות אשר פועל יחד לארגון האירוע. תענוג צרוף. תוכלו לעקוב אחרי האירועים בכפתור "אירוע", או לבקש שישלח אליכם מידע בניוזלטר.

בכל הפעולות האלה מושקעת עבודה רבה אשר תורמת ליצירת צוות מקצועי מושקע ומוכשר ביותר. כל אחד נדרש להוכיח ותורם בפועל את כישוריו האינטליגנטיים והיצירתיים, את כישוריו המקצועיים ואת כישוריו הבינאישיים בעבודה בצוות.

 

האתר:

בבניית האתר הושקעה הרבה מאוד מחשבה. השאלה שניסינו למצוא לה תשובה חזותית היתה: כיצד לבנות אתר אשר ייצג את מכון גרין בצורה נאמנה. החלטנו להימנע מניסוח מידע על מחלות, הפרעות, הגדרות מקצועיות, מילות חיפוש, וסוגי טיפולים למיניהם, המצויים היום בנגישות מירבית לכל מי שחפץ בכך, וגם למי שלא. כל אדם, בכל גיל, בכל מקום, חשוף למידע ממומן, מקודם ומנוסח כך או אחרת, על כל מילת חיפוש. זה עדיין לא אומר דבר בנוגע לידע שלו ובוודאי לא להבנה שלו ביחס למידע שהשיג. כל אחד בעל נגישות וזמינות לאינטרנט  שמחליט להכניס לחיפוש בגוגל את המילה "טיפול", מיד תופיע מולו כמות מידע שלא מביישת אף פקולטה לרפואה, אבל הפער בין המידע הזה לבין ידע כלשהו המרחק עצום, גדול ותהומי. 

ליבו של האתר הוא המטפלים שלנו. מטפלים אשר נבחרו בקפידה על פי אמות מידה וקריטריונים ייחודיים לנו. קורות חיים "נכונים" זו לא דרך המלך על מנת להתקבל לצוות המכון ולעבוד בו. האתר שלנו בנוי כך שלכל מטפל יש מיני-אתר (בתוך האתר) שמייצג אותו, בו הוא קובע את התכנים.   

הכפתורים הנוספים באתר מייצגים את תחומי העניין של אנשי הצוות ואת פעולות החשיבה, הקריאה, הכתיבה והיצירה שנעשות בתוך מכון גרין. פעולות, אשר במידה רבה, מתאפשרות בזכות ההשתייכות לקהילה הפרטית שלנו. בסופו של יום כל אדם יוצר את מחשבותיו ויצירותיו בעצמו, בבדידות, יחד עם זאת, ההשתייכות לצוות, התרומה ההדדית , ההכרה החברתית, והחיפוש אחר דבר מה שעשוי לקשור כל אחד מאיתנו לצוות, הפרקטיקה הטיפולית, הקריאה, הכתיבה, היצירה, ההתנדבות והאירועים התרבותיים, לא היו יכולים להגיע לכדי מימוש.

שוב תודה לאנשי צוות המכון, למטופלים ולכל מכרינו, אשר יודעים משהו על כל זה. כל אחד ימצא את הזמן, המקום והדרך להעיד על כך בעצמו.

טל מלמד  

 

על עצמי

רקע

סיימתי את לימודי התואר הראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב בשנת 1986. החל מאז, ב-27 השנים האחרונות, עברתי מסלול מפותל של לימודים לתארים, לתעודות, להעשרה עצמית ומעורבות במקומות עבודה שונים, הדרך כללה התנסויות בלתי פוסקות ועניין מקצועי מתמשך. מה דחף אותי לכל ההתעסקות וההשקעה הזאת, מדוע נבחר התחום הזה ולא תחום אחר, זאת שאלה.

הפיתולים קרו בדרך כלל מתוך עניין אמיתי, משיכה עזה ואהבה לתחום אך בעיקר לאנשים שנקרו על דרכי. אין ספק שהמפגשים המקריים השונים עם אנשים חכמים שהפכו יקרים לי, שמצאתי בהם עניין ונאספו אל חיי על הדרך, היו עבורי הדרך הבטוחה ביותר להמשיך הלאה.

מהילדות, בגן, בבית הספר היסודי, בתיכון, בתנועת הצופים, בצבא, באוניברסיטה ובכל מקום בו עבדתי מצאתי ואימצתי לעצמי עוד ועוד מורים חכמים ומלאי תשוקה לעיסוקם אשר היוו עבורי מדריכי דרך ובמחיצתם הפכתי לצמאה לידע.

לימודים

מהמפגש הראשוני עם תחום הטיפול, ועם האנשים שעוסקים בו, בלימודי העבודה הסוציאלית, המשכתי דרך לימודי פסיכולוגיה, פילוסופיה, טיפול זוגי ומשפחתי, מדיניות ציבורית ופסיכואנליזה. בלימודי הפסיכואנליזה הלאקאניאנית אליהם הגעתי, מצאתי חבורת אנשים מבריקים, שלומדים בצניעות, בחריצות ובנחישות חסרת פשרות. זו קבוצה של אנשים טבולים באהבה ובתשוקה מקצועית אשר תופסים את עיסוקם ואת עניינם בפסיכואנליזה ברצינות רבה. כפי שמלאכת הטיפול כרוכה בהפתעה וחד פעמיות, כל פעם מחדש, עם כל אדם ואדם, אחד אחד, בכל פגישה ופגישה, בכל רגע ורגע, עם כל מילה ומילה, כך הם לימודי הפסיכואנליזה, עבורי.

 עבודה

במקומות השונים בהם עבדתי נפגשתי עם אנשים שונים, כל אחד עולם ומלואו. אחרי עבודה בבית חולים פסיכיאטרי ושנים בהן ריכזתי את תחום הטיפול בתוך מוסד חינוכי קיבוצי, אשר העבודה בו התמקדה בעיקר בבני נוער והוריהם, כיחידים, זוגות ומשפחות, מצאתי שהמשיכה והעניין העיקריים שלי הוא בעבודה עם בוגרים ואני מקדישה את חיי לטיפול בהם, אם באופן פרטני ואם בהובלת צוות המטפלים במכון, ללמידה, עבודה, יוזמה ויצירתיות בתוך הקליניקה, בתוך המכון ובתוך הקהילה.